Morgen is het dan eindelijk kerst. Als je naar Skyradio luistert is het al een maand kerst. De reden voor mij om de afgelopen drie weken er niet naar te luisteren maar vanaf vandaag kan ik dat wel hebben. (hoewel ik nog steeds liever naar de TOP2000 luister ;).
Kerst is echt een tijd met veel groene en paarse elementen, kijk maar naar de reclames op tv. De reclame van de Jumbo is dit jaar ook Groen. Luister maar naar de tekst: schuif maar aan, dan gaan we eten, samen delen, beste wensen, het is kerstmis en iedereen doet mee.
De reclame van de Plus daarentegen is voornamelijk Paars. Alleen al de titel: Familietradities zijn er om door te geven. En eerlijk: ik hield het niet droog.
Welke paarse elementen zijn dan in de kerstreclames te herkennen? De tradities, de mythes, het ‘magische’ maar ook de normen en waarden, ‘hoe het heurt’ zeg maar. Het familiegevoel, de cirkel van het leven, ritme van de natuur, de symboliek. Ook die is prima te herkennen in de reclames.
De Jumbo reclame van 2017 laat dieren uit het bos op magische wijze het vakantiehuisje versieren. En deze kerstreclame van John Lewis speelt helemaal in op het gevoel van magie en (on)veiligheid.
Groene elementen zoals samen, sociaal, het gevoel, delen, de warmte, het welkom zijn. Kijk maar naar de reclame van de Jumbo, kersttrui weggeven, samen zingen.
Voor mij als ‘gele’ zijn tradities niet heilig en dus introduceer ik elk jaar wel weer een nieuwe ‘traditie’ die hooguit één misschien twee jaar blijft.
En jij, heb jij vaste tradities of heb je juist elke jaar een nieuwe traditie?
Ik wens je fijne kerstdagen!
P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in!