Social media vaak handig, leuk en nuttig maar het kan ook wel veel energie en tijd kosten. Als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik niet scrollen langs Instagram. Echt, al die shiny happy people, die trek ik dan even niet.
Voor inspiratie is het soms wel lekker hoor. Lekker scrollen langs die filmpjes hoe ze een studentenkamer inrichten (die krijg ik altijd van Isabel doorgestuurd). Of the happy activist, hoe makkelijk je het verschil kan maken. Of gewoon even hard lachen om Fred van Leer of Chantal Janzen.
En ja voor mijn business probeer ik ook zichtbaar te zijn op Insta, FB en Linkedin. Die berichten plan ik niet (je had niet anders verwacht toch?).
Ik zie natuurlijk ook veel collega ondernemers op Instagram en bij sommigen ruik ik de drijfveren al van verre. Want hoe je social media gebruikt is ook afhankelijk van je drijfveren (dat zal je niet verbazen toch?).
Ben benieuwd in wie jij jezelf herkent en/of je klant!
Oranje Olga / Oscar ziet social media als een podium, als een manier om jezelf te profileren. Zoveel mogelijk volgers en likes te verzamelen. Maar vooral ook om je doelen en resultaat te behalen. Oranje Olga zal dan ook nieuwe apps direct uitproberen. Kijken wat het kan opleveren.
Groene Gijs / Grace gebruikt social media om mensen te informeren en samen te brengen. Maar als social media leidt tot minder persoonlijk contact dan haakt Groene Gijs af. Het is juiste de menselijk kant van social media die Groene Gijs aanspreekt. Niet alleen maar verkopen maar ook je persoonlijke verhaal delen.
Gele Gina / Gerben ziet social media als een bron van kennis, informatie en inspiratie. Gele Gina ergert zich dan wel weer aan ondoordachte informatie die weer klakkeloos door mensen op hun timeline wordt gedeeld. Gele Gina gebruikt social media om de eigen gedachten te delen en kritisch te zijn.
Rode Rosa en Roel houden van tempo. Leuk social media, maar het moet allemaal niet te veel tijd kosten. Reageren wel snel als jij een comment plaatst.
Blauwe Bibi en Bram houden van zekerheid en duidelijkheid. Social media kan wat chaotisch lijken, overal berichten met niet altijd duidelijke bedoelingen. Het is de kunst om overzicht en structuur te houden. En ze hebben vaste tijden waarop ze hun social media checken.
Turquoise Tara / Tijn zal social media vooral gebruiken om verbinding te maken met gelijkgestemden. Om initiatieven te delen om de wereld een beetje beter te maken. Denk aan duurzame oplossingen of bijvoorbeeld een actie om zwerfvuil te rapen.
Paarse Paul en Paula houden van vaste tradities en gewoontes, een nieuwe app op social media zullen ze dan ook niet gelijk gaan gebruiken. Ze willen graag alles bij het oude laten. Maar goed ze leven ook niet onder een steen, ze zijn wel actief op social media. Maar dan in een besloten groep bijvoorbeeld een de familie-app of Facebook community.
En? Waar herken jij je in?
Een persoonlijk drijfverenprofiel geeft je inzicht in wat jou drijft. Welke klanten jij energie van kost en welke klanten jou energie kosten.