Een conflict met een medewerker

Ze was aan haarzelf gaan twijfelen en baalde ervan dat ze haar werk niet leuk meer vond.

Voor haar gevoel was de koek op. Caroline had al ruim een half jaar een conflict met een van haar medewerkers en was er helemaal klaar mee. En twijfelde of ze nog wel leiding wilde geven. Het was haar tenslotte ook niet gelukt om dit conflict op te lossen en nu had ze haar baan opgezegd.

Ze had bij mij een drijfverenprofiel laten maken om te kijken in welke werkomgeving zij het beste tot haar recht zou komen. Al snel in het gesprek kwam het conflict met Annemarie (laten we haar zo maar noemen) ter sprake.

Caroline had het erg druk toen haar werd gevraagd om nog een traject te doen bij een belangrijke klant. Ze had te weinig tijd om dat helemaal alleen te doen en besloot haar nieuwe medewerker Annemarie te vragen om samen het traject te doen.

Terwijl ze samen het traject aan het voorbereiden waren, kreeg ze al een ongemakkelijk gevoel. Annemarie pakte de voorbereiding zo grondig aan dat Caroline al snel jeuk kreeg.

De afspraak met de klant was gemaakt en over een week zouden zij bij hem langs gaan. Annemarie bleef haar die hele week mailen en appen met allerlei vragen.  Annemarie wilde afspraken maken over hoe ze het gingen aanpakken.

De afspraak was dat Caroline de lead zou nemen in het gesprek. En wat Caroline betreft hoefden ze verder niets af te spreken. Ze zouden samen naar de klant gaan en dan kwam het vast wel goed. Ze vertrouwde op haar jarenlange ervaring om ter plekke in te kunnen spelen op wat de klant nodig had.

Ze reageerde die week niet op alle mails en vragen van Annemarie. En Annemarie merkte op dat zij Caroline wat chaotisch en nonchalant vond. Daar begreep Caroline weer helemaal niks van.

En na het gesprek bij de klant hing er een gespannen sfeer tussen hen. Ze probeerde met Annemarie te praten maar het hielp niet. Caroline probeerde zo goed en zo snle mogelijk het traject af te ronden bij de klant zodat ze niet zo nauw meer hoefde samen te werken met Annemarie.

Maar ja, Annemarie is wel haar medewerker en dit gedoe bleef maar onderhuids doorgaan. Ze merkte bij zichzelf dat ze Annemarie zoveel mogelijk uit de weg ging. En als ze toch met Annemarie in gesprek ging dan merkte ze haar lontje kort was en dat ze na het gesprek geen energie meer had.

Dit sleepte maanden voort en nu had ze besloten te stoppen met haar werk. Maar ja, wat nu? Wel / niet leidinggeven? Met welke mensen kon ze beter niet samenwerken? En wat was nu voor haar wel een goede werkomgeving? En stel dat ze nu weer een Annemarie in haar team zou hebben, wat dan?

Vanuit haar drijfverenprofiel kon ik het conflict met Annemarie goed verklaren. Caroline was Oranje /Geel / Rood gedreven. Ze vertrouwde op haar kennis en ervaring en wist dat ze klantgericht was en snel besluiten kon nemen.

Het beeld wat ik van Annemarie kreeg was dat zij Blauw gedrag vertoonde. Ze wilde alle details weten van de klant en alles werd netjes vastgelegd. Het gesprek met de klant had zij dan ook tot in de puntjes voorbereid.

 In het profiel van Caroline zag ik juist een enorme verwerping op de Blauwe drijfveer. Ze vond Blauw vanuit haar drijfveren teveel zekerheden inbouwde. Risico’s uit de weg ging en star en beperkend was.

Tsja dat was precies waar het wrong tussen hen.

Als Caroline had kunnen zeggen tegen Annemarie dat zij gewoon een andere manier van werken had en dat zij meer ruimte wilde om het traject op haar manier vorm te geven dan had dat kunnen helpen. Zeker als Annemarie ook tegen Caroline had kunnen zeggen dat ze onrustig werd van de chaos. En als ze dan hadden kunnen bespreken wat voor hen beiden een goede aanpak was dan had dit conflict niet zo uit de hand hoeven lopen.

‘Zo zonde’ reageerde Caroline ‘als ik dat eerder had geweten dan had ik misschien geen ontslag genomen. Zoals jij het nu uitleg klinkt het zo logisch. Ze lachte: ‘ik snap nu zelf waarom Annemarie mij zo chaotisch en nochalant vond’.

Dat is precies wat inzicht in drijfveren voor je kan doen. Je snapt jezelf en de ander beter waardoor je anders reageert. Gesprekken verlopen gemakkelijker en er is minder gedoe. Kleine meningsverschillen hoeven niet uit te lopen op conflicten. Hoe fijn is dat?

Deze blogs voortaan elke donderdag in je mailbox?

Andere blogs

Een jaarplan wat écht werkt - Drijfveren tips en inspiratie, drijfveren toepassen

Eindelijk! Een jaarplan wat écht werkt!

Jaarplannen maken is niet mijn sterkste eigenschap. Ja, wel om de plannen te bedenken (vanuit mijn Gele drijfveer), dat is heel erg leuk

....... 
Welke woorden gebruik jij? Drijfveren tips en inspiratie, drijfveren toepassen

Welke woorden gebruik jij?

Niet zo lang geleden belandde ik in een discussie van minimaal een kwartier over een woord. Ik weet niet eens meer wat het

....... 
Hoe herken ik de drijfveren van mijn medewerker?

Hoe herken ik de drijfveren van mijn medewerker?

Ik krijg regelmatig de vraag: Hoe herken ik nu de drijfveren van de ander?Heel flauw antwoord: niet.Want om precies te zijn herken je

....... 
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Prima, Danielle!'. Meer over kan je lezen in mijn privacyverklaring.